5 Mk, Ice-Flight supplementary stamp
Official day of Issue: March 13, 1920
Perforation: Imperforate Issued: 238.315
Yllä jäälentomerkin pari vuodelta 1920. Värit painettiin tässä järjestyksessä: ensin musta, sitten sininen ja kolmanneksi keltainen.
OBS. When you want to translate the Finnish text in any language, try GOOGLE TRANSLATE. It is an excellent weapon. Just paste the Finnish text, transfer it to Google Translate and you will be quite happy.
Karl Triumphin suunnittelema kolmikulmainen 5
mk:n merkki oli jäälentoihin liittyvän lentopostin lisämaksu. Sen lisäksi postilähetykset
piti varustaa tavallisilla postimerkeillä. Toistetaan: tämä lentopostimerkki oli
tarkoitettu vain yhtä tarkoitusta varten, jääolosuhteista johtuen lennättämään
postia Suomenlahden yli Tallinnasta Helsinkiin. Sattuneesta syystä sellaisia
lentoja oli vain 15.3.1920 ja kuljetukseen tarvittiin 2 konetta. Aidosti kulkeneissa
kirjeissä tuloleiman pitäisi siis olla myös 15.3.1920. Osa postia on kuitenkin tuloleimattu
16.3.1920, koska postia oli niin paljon. Jäälentopostimerkin virallinen ilmestymispäivä oli 13.3.1920, mutta merkki on ollut myynnissä jo 11.3.1920. Tuona päivänä leimattuja, aidosti kulkeneita lähetyksiä nimittäin on tavattu. Myöhäisin lähtöleimaus on 14.3.1920. Merkin virallinen käyttökelpoisuusaika oli
1.10.1923 saakka, mutta 15.3.1920 jälkeen ainuttakaan jäälentoa ei lennetty.
Virolainen lentoyhtiö Aeronaut oli
lentomerkin valmistuttaja ja myyjä. Aeronautin johtajana toimi siihen
aikaan Anton Teetsov, ja hän oli myös
tunnettu virolainen filatelisti. Vuoden 1920 jäälentomerkki sai uuden elämän,
kun kaikenlaiseen lentämiseen tarkoitettuja lentomerkkejä valmistettiin
ylipainamalla vuoden 1920 jäälentomerkkejä.
Aidoissa "jäälento-kirjeissä" pitäisi olla tuloleima kuten alla (osa tosin on tuloleimattu 16 III):
Please, observe: the next letter IS NOT GENUINE ICE-FLIGHT letter but quite near.
Yllä oleva kohde on aidosti
lentänyt “jäälento-kirje” varustettuna juuri ilmestyneellä jää-lentolisä-merkillä. Saajana
on tunnettu suomalainen filatelisti Lennart Sipola Tampereelta. Hänelle on
tullut samalla lennolla kirjeitä useita kappaleita. Tämä kirje on lähtöleimattu Tallinnassa 12.3.1920. Itse fyysinen lento (2kpl) tapahtui 15.3. Kirjeen takana on kaksi tuloleimaa;
toinen on Helsingin leimaus 15. III. 1920 ja Tampereelle kirje on tullut 16.
III.1920. Kirjeellä on tavallisia postimerkkejä 2 Mk. 50 pennin arvosta ja se
on oikein; 1 Mk 25 kirjeestä ja 1 Mk 25 p rekisteröinnistä.
Aidoissa "jäälento-kirjeissä" pitäisi olla tuloleima kuten alla (osa tosin on tuloleimattu 16 III):
Please, observe: the next letter IS NOT GENUINE ICE-FLIGHT letter but quite near.
Tämä kirje on lähtenyt
Tallinnasta 18.3.1920 Saksan
Greifswaldiin, jonne lähetys leimauksen mukaisesti on saapunut 28.3.1920. Kirjeellä on monenlaista
merkintää, joista yksi on Tallinnan sensuurin kolmikulmainen leima 38. Ei ole
tiedossa mitä kautta kirje on kulkenut Saksaan. Tuohon aikaan kirjaus
ulkomaankirjeelle oli 1,25 mk ja 15
g. kirje ulkomaille maksoi 1,25 mk,
joten 2,50 mk arvosta postimerkkejä
on oikein. ”Öhupostiga” on näköjään ollut toivelistalla, mutta jäälennolla tämä
kirje ei ole ollut mukana. Kirje on silti voinut mennä Helsingin kautta
Saksaan, mutta kulkenut laivalla välin Tallinna-Helsinki.
The above picture is taken from the Eo Vaher’s excellent article in Eesti
Filatelist # 18-19, 1976.
Alla olevalla neliöllä on 8 mahdollista paikkaa kokonais-arkilla. Lähempi tutkimus osoittaa, että sen sijainti on vasemmasta arkin puoliskosta, sen oikeasta alakulmasta: L87-90 // L97-100.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti